Inline-Skate seizoen 2018

Deze zomer heb ik vooral heel veel geskeelerd. Ik heb aan het begin van het seizoen als doel gesteld om het EK skeeleren te halen, wat mij gelukt is!

Dit skeelerseizoen heb ik geskeelerd bij gewest Fryslân inline onder leiding van Valentina Berga-Belloni. Ik heb een goed seizoen gedraaid en veel geleerd. Onder andere bij de Europa Cup in Heerde een 4e plek in het sprint klassement en een 3e plek in het lange afstand klassement weten te behalen. Ook heb ik een goed NK gedraaid met 8 medailles uit 8 afstanden! Onder deze medailles 1 Nederlandse titel op de one lap, wat eigenlijk één van mijn minder favoriete afstanden is. Verder haalde ik zilver op de 10KM puntenkoers weg, 1000 meter(na een hele close finish om het goud) en marathon(wederom close finish om het goud). Op de 5KM puntenkoers baan, 10km afvalkoers en de 100 meter haalde ik een bronzen medaille. Dus kon ik terug kijken op een zeer geslaagd NK.

Door dit goede NK ben ik door de bond geselecteerd voor het EK, wat van 17 t/m 23 augustus plaats vond in Oostende. Ik heb een geweldige week gehad met het hele Nederlandse team en heb super veel geleerd.

Ik mocht dit toernooi de lange afstanden rijden. Mijn 1e afstand was de 5KM puntenkoers op de baan. Aan het begin was het even inkomen maar daarna kwam ik echt goed in de wedstrijd en kwam ik terecht in de kopgroep. Ik kwam 1 punt tekort voor een medaille en werd 5e. De volgende dag mocht ik starten op de 5KM afvalkoers en de 500 meter series. De 500 meter liet ik schieten en ik richtte mij op de lange afstand.

Door het aantal deelnemers met de afvalkoers moesten er voorrondes gereden worden. 2 series waarvan er 7 door gingen per serie naar de finale, dus 14 in de finale. Ik had een zware serie, maar wist dat ik wel door de series heen moest komen. Ik reed een goede race, liet mij veel van voren zien, reed in 4e positie, tot ik plots door iemand anders werd vastgepakt en onderuit getrokken werd… Ik was ontzettend boos en vooral heel teleurgesteld, omdat ik hierdoor geen finale kon rijden, terwijl ik wist dat deze afstand mij gewoon heel goed lag en ik kans maakte op een medaille. De knop moest dus om, want de volgende dag mocht ik starten op de 1000 meter en relay. Met de 1000 meter had ik totaal geen geluk met mijn serie, alleen de nummer 1 ging door en de rest op tijd. Helaas reed mijn serie niet, dus moest ik dat doen en reed ik 3 rondes op kop. Dit is op de 1000 meter gewoon te veel en dan red je het niet. Hierdoor plaatste ik mij niet voor de halve finale. Gelukkig had ik nog een relay, waar wij met een sterk team echt mee konden doen voor de medailles. Ik had mijn teamgenoot een paar goede relays gegeven en we hadden een mooie positie, helaas maakten mijn teamgenoten, een volgens de jury foute wissel, omdat hun dachten dat er met 1 hand afgelost werd, i.p.v. 2 handen, wat we niet deden.. Hierdoor kregen wij een onterechte DQ. Ontzettend balen, het zat mij nog niet mee dit baantoernooi.

Gelukkig had ik op het wegtoernooi nog 2 kansen om mijzelf te bewijzen. Het was een mooi wegparcours, met wat lastige bochten, maar wel een parcours wat mij lag. Op de 8KM puntenkoers reed ik een goede race maar mistte ik de kopgroep. Uiteindelijk was ik wel als 1e na de kopgroep gefinisht en werd ik toch nog 9e, een mooie toptien notering dus. Op de laatste dag stond nog de 15KM afvalkoers op het programma, hier was het plan om samen met de 2 andere Nederlandse meiden op kop te zitten tijdens de hele wedstrijd, om zo de wedstrijd in handen te hebben, dit lukte, maar op een gegeven moment waren beide weg van kop en zat ik daar nog alleen op kop. Dit was gewoon te zwaar en kostte teveel energie, na ongeveer 12KM was de tank op en viel ik af. Ik werd 12e. Ik heb misschien niet op alle afstanden de resultaten gehaald zoals ik hoopte, maar nu kan ik tevreden zijn met mijn top 10 noteringen, want ik heb er maar wel gewoon gestaan en daar mag ik al heel blij mee zijn. Ik kijk terug op een hele mooie ervaring, ik heb er super veel van geleerd en onwijs genoten!

Groetjes,

Evelien

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑